Արտաշես, Սաթենիկ և Արտավազդ
***
Զայսու ժամանակ միաբանեալ Ալանք լեռնականօքն ամենայնիւ, յինքեանս արկանելով եւ զկէս Վրաց աշխարհին` մեծաւ ամբոխիւ տարածեալ ընդ աշխարհս մեր: Ժողովէ եւ Արտաշէս զիւրոց զօրացն բազմութիւն, եւ լինի պատերազմ ի մէջ երկոցունց ազգացն քաջաց եւ աղեղնաւորաց: Սակաւ ինչ տեղի տայ ազգն Ալանաց, եւ գնացեալ անցանէ ընդ գետն մեծ Կուր, եւ բանակի առ եզերբ գետոյն ի հիւսիսոյ եւ հասեալ Արտաշէս բանակի ի հարաւոյ, եւ գետն ընդ մէջ նոցա:
Բայց քանզի զորդի Ալանաց արքային ձերբակալ արարեալ զօրացն Հայոց ածեն առ Արտաշէս` զխաղաղութիւն խնդրէր արքայն Ալանաց, տալ Արտաշիսի զի՛նչ եւ խնդրեսցէ. եւ երդմունս եւ դաշինս ասէր հաստատել մշտնջենաւորս, որպէս զի մի՛ եւս մանկունք Ալանաց ասպատակաւ հինից ելցեն յաշխարհս Հայոց: Եւ չառնուլ յանձն Արտաշիսի առ ի տալ զպատանին` գայ քոյր պատանւոյն յափն գետոյն ի դարաւանդ մեծ, եւ ի ձեռն թարգմանաց ձայնէ ի բանակն Արտաշիսի:
Կարդա այսպես.
երդմունս — երդմունըս
յաշխարհս — հաշխարհըս
յանձն — հանձն
յափն — հափըն
յինքեանս — հինքյանս
միաբանեալ — միաբանյալ
տարածեալ — տարածյալ
գնացեալ — գնացյալ
հասեալ — հասյալ
արարեալ — արարյալ
զիւրոց — զյուրոց
բազմութիւն — բազմություն
զխաղաղութիւն — ըզխաղաղություն
գետոյն — գետույն
քոյր — քույր
պատանւոյն — պատանվույն
տեղի տայ — տեղի տա
ի հիւսիսոյ — ի հյուսիսո
ի հարաւոյ — ի հարավո
Աշխարհաբար
Այս ժամանակ ալանները, բոլոր լեռնականների հետ միաբանվելով, Վրաց աշխարհի կեսն էլ իրենց կողմը ձգելով, մեծ բազմությամբ գալիս սփռվում են մեր աշխարհում: Արտաշեսն էլ ժողովում է իր զորքերի բազմությունը, և տեղի է ունենում պատերազմ երկու քաջ և աղեղնավոր ազգերի միջև: Ալանների ազգը փոքր — ինչ հետ է նահանջում և մեծ Կուր գետն անցնելով` բանակ է դնում գետի ափին` հյուսիսայինն կողմից. Արտաշեսն էլ գալով բանակում է գետի հարավային կողմում. գետը բաժանում է երկուսին:
Բայց որովհետև հայոց զորքերն ալանների թագավորի որդուն բռնում Արտաշեսի մոտ են բերում, ալանների թագավորը հաշտություն է խնդրում` խոստանալով տալ Արտաշեսին` ինչ որ ուզի, առաջարկում էր նաև երդումով դաշինք անել, որ ալանների երիտասարդներն այնուհետև չասպատակեն Հայոց աշխարհը: Երբ Արտաշեսը չի համաձայնում պատանուն հետ տալ, պատանու քույրը (Սաթենիկը) գալիս է գետի ափը, մի բարձրավանդակ և թարգմանների միջոցով ձայն է տալիս (խոսքն ուղղում է) Արտաշեսի բանակին:
Հարցեր և առաջադրանքներ
- Հատվածը բարձրաձայն կարդա գրաբար և աշխարահաբար:
2. Այս բառերն ու բառաձևերը գտիր և դուրս գրիր գրաբար հատվածից.
ժողովում է, լինում է, տեղի է տալիս (նահանջում է), անցնում է, բանակում է (բանակ է դնում), գալիս է, ձայնում է (ձայն է տալիս), այս ժամանակ, պատանու քույրը, գետի ափը, Արտաշեսի բանակը, գնալով, հասնելով, միաբանվելով,բոլոր լեռնականների հետ միաբանվելով, ձերբակալելով, մեծ բազմությամբ, երկու քաջ և աղեղնավոր ազգերի միջև, Ալանների արքայի որդուն, գետը նրանց միջև, երդումներ և դաշինք, ալանների երիտասարդները:
3․ Գրիր այս բառերի նույնանիշները (նույն իմաստն ունեցող բառեր).
Վրաց աշխարհ, Հայոց աշխարհ:
4․ Ի՞նչ վերաբերմունք ունի հեղինակն ալանների նկատմամբ (գրի՛ր և պատճառաբանի՛ր):
5․ Ի՞նչ իմացար Արտաշեսի և Սաթենիկի մասին:
***
Քե՛զ ասեմ, այր քաջ Արտաշէս,
Որ յաղթեցեր քաջ ազգին Ալանաց,
Ե՛կ հաւանեա՛ց բանից աչագեղոյ դստերս Ալանաց`
Տալ զպատանիդ.
Զի վասն միոյ քինու ոչ է օրեն դիւցազանց`
Զայլոց դիւցազանց զարմից
Բառնալ զկենդանութիւն
Կամ ծառայեցուցանելով
Ի ստրկաց կարգի պահել
Եւ թշնամութիւն յաւիտենական
Ի մէջ երկոցունց ազգաց քաջաց հաստատել:
Կարդա այսպես
յաղթեցեր — հաղթեցեր
հաւանեաց — հավանյաց
աչագեղոյ — աչագեղո
զպատանիդ — ըզպատանիդ
զկենդանութիւն — ըզկենդանություն
միոյ — միո
դիւցազանց — դյուցազանց
յաւիտենական — հավիտենական
Բառարան
յաղթեցեր — հաղթեցիր
հաւանեաց — հավանիր
անսա — հավատա
բանից — խոսքերի (ն)
աչագեղոյ դստերս ալանաց — իմ` ալանաց աչագեղո դստեր
զպատանիդ — այդ պատանուն
զի — թե, որովհետև, քանի որ, քանզի
վասն — մասին, պատճառով, համար
միոյ քինու — մի քենի
դիւցազանց — դյուցազունների, դյուցազուններին
օրէն — օրենք, կարգ
զարմ — ցեղ, տոհմ, զավակ
զայլոց դիւցազանց զարմից — այլ դյուցազունների զարմից
բառնամ — վերցնել, տանել
բառնալ զկենդանութիւն — սպանել
ծառայեցուցանել — ծառայեցնել
ի ստրկաց կարգի — ստրուկների կարգում
թշնամութիւն յավիտենական — հավիտենական թշնամություն
ի մէջ երկոցունց ազգաց քաջաց — երկու քաջ ազգերի մեջ
Հարցեր և առաջադրանքներ
Նկատեցի՞ր, թե ինչպես է կարդացվում բառասկզբի յ տառը (հիշիր նաև յերկրի, յաշխարհս, յանձն, յափն բառաձևերը):
Հատվածն աշխարհաբար դարձրու:
Այս հատվածն ավելի շատ Արտաշեսի՞, թե՞ Սաթենիկի մասին է (փաստարկված խոսիր)
Քո կարծիքով, Սաթենիկի համար եղբորն օգնե՞լն էր միայն կարևոր, թե՞ էլի մի բան:
Դուրս գրիր Սաթենիկի խելացիությունն արտահայտող տողերը:
Ըստ այս հատվածի, բնավորության ի՞նչ ուրիշ գիծ կարող ես վերագրել Սաթենիկին:
Փորձիր նկարագրել Սաթենիկին:
Գրավոր բնութագրիր Սաթենիկին:
Դուրս գրիր պատկերավոր բառակապակցությունները:
Բարձրաձայն կարդա հատվածն այնպես,, որ երևա`
ա) Սաթենիկը հավատում է իր խոսքի ուժին
բ) Սաթենիկը շատ է ուզում օգնել եղբորը, բայց վախենում է` չկարողանա:
***
Եւ լուեալ Արտաշիսի զայսպիսի իմաստութեան բանս` գնաց յեզր գետոյն. Եւ տեսեալ զկոյսն գեղեցիկ, եւ լուեալ ի նմանէ բանս իմաստութեան` ցանկացաւ կոյսին: Եւ կոչեցեալ զդայեակն իւր զՍմբատ` յայտնէ նմա զկամս սրտի իւրոյ, առնուլ զօրիորդն Ալանաց ի կնութիւն իւր, եւ դաշինս եւ ուխտս հաստատել ընդ ազգի քաջացն, եւ զպատանին արձակել ի խաղաղութիւն: Եւ հաճոյ թուեցեալ Սմբատայ, յղէ առ արքայն Ալանաց` տալ զտիկին օրիորդն Ալանաց զՍաթենիկ ի կնութիւն Արտաշիսի: Եւ ասէ արքայն Ալանաց.
—Եւ ուստի՞ տացէ քաջն Արտաշէս
Հազարս ի հազարաց եւ բիւրս ի բիւրուց
Ընդ քաջազգւոյ կոյս օրիորդիս ալանաց:
Կարդա այսպես.
զկամս — ըզկամըս
զտիկին — ըզտիկին
զՍմբատ — ըզՍմբատ
զՍաթենիկ — ըզՍաթենիկ
լուեալ — լվյալ
իմաստութեան — իմաստության
տեսեալ — տեսյալ
կոչեցեալ — կոչեցյալ
զդայեակն — ըզդայակն
թուեցեալ — թվեցյալ
յեզր — հեզր
յայտնէ — հայտնե
յղէ — հղե
գետոյն — գետույն
զկոյսն — ըզկույսըն
բիւրս — բյուրս
բիւրուց — բյուրուց
ի կնութիւն — ի կնություն
ի խաղաղութիւն — ի խաղաղություն
իւր — յուր
իւրոյ — յուրո
քաջազգւոյ — քաջազգվո
Բառարան
ուստի՞ — որտեղի՞ց
տացէ — տա, կտա, պիտի տա, տալու է (ո՞րը կընտրես այս նախադասությունը փոխադրելիս)
ի բիւրուց — բյուրերից (տասը հազարներից)
ընդ քաջազգւոյ կույս օրիորդիս ալանաց — ալանաց քաջազգի կույս օրիորդի փոխարեն
Աշխարհաբար
Արտաշեսն այս իմաստուն խոսքերը լսելով` գնաց գետի ափը և տեսնելով գեղեցիկ կույսին ու լսելով նրանից իմաստուն խոսքեր ` նրան ցանկացավ: Կանչում է իր դայակ Սմբատին, բաց է անում իր սրտի փափագը` կին առնել ալանների օրիորդին, դաշինք և ուխտ դնել քաջերի ազգի հետ և պատանուն խաղաղությամբ արձակել: Սմբատը հավանություն է տալիս և մարդ է ուղարկում ալանների թագավորի մոտ, որ ալանների արքայազն օրիորդ տիկին Սաթենիկին կնության տա Արտաշեսին: Ալանների թագավորն ասում է . . .
Հարցեր և առաջադրանքներ
Ալանաց արքայի խոսքն ինքդ աշխարհաբար դարձրու:
Գրավոր պատմիր, թե ինչ պատասխանեց ալանաց արքան` առանց գործածելու հազար և բյուր բառերը:
Ըստ քեզ, ալանաց արքան Արտաշեսին մերժեց, թե չէ:
Ալանաց արքայի մասին գրավոր պատմիր ըստ այս հատվածի:
Մի քանի ձևով բարձրաձայն կարդա արքայի պատասխանը: Թող ընկերներդ որոշեն, թե ինչ է արտահայտում քո ընթերցանությունը:
***
Հեծավ արի արքայն Արտաշէս ի սեաւն գեղեցիկ,
Եւ հանեալ զոսկէօղ շիկափոկ պարանն,
Եւ անցեալ որպէս զարծուի սրաթեւ ընդ գետն,
Եւ ձգեալ զոսկէօղ շիկափոկ պարանն`
Ընկեց ի մէջք օրիորդին ալանաց,
Եւ շատ ցաւեցոյց զմէջք փափուկ օրիորդին,
Արագ հասուցանելով ի բանակն իւր:
Կարդա այսպես.
սեաւն — սյավն
հանեալ — հանյալ
ձգեալ — ձգյալ
զարծուի — զարծվի
ցաւեցոյց — ցավեցույց
զմեջք — ըզմեջք
իւր — յուր
Նկատեցի՞ր` ինչպես է կարդացվում ու — ն ձայնավորից առաջ:
Բառարան
արի արքայն Արտաշէս — Արտաշես արի արքան, արի Արտաշես արքան
ի սեաւն գեղեցիկ — գեղեցիկ սևը (սև ձին)
հանեալ — հանելով, հանած, հանել(է)
ձգեալ — գցել
զարծուի սրաթեւ — սրաթև արծիվ
ընկեց — գցեց
ի մէջք օրիորդին ալանաց — ալանաց օրիորդի մեջքը
զմէջք օրիորդին ալանաց — ալանաց օրիորդի մեջքը
հասուցանելով — հասցնելով
ի բանակն իւր — իր բանակը
Հարցեր և առաջադրանքներ
Անցեալ բառը ինքդ բացատրիր:
Ի՞նչ բառով է արտահայտված արի բառի իմաստը նախորդ հատվածներում:
Դո՛ւրս գրիր պատկերավոր բառակապակցությունները:
Ոսկէօղ շիկափոկ պարանն բառակապակցությունը Խորենացին բացատրում է այսպես (հատվածն ուսուցչի օգնությամբ փոխադրիր).
Քանզի պատուեալ է առ Ալանս մորթ կարմիր` լայքա շատ եւ ոսկի բազում տուեալ ի վարձանս` առնու զտիկին օրիորդն Սաթինիկ: Այս է ոսկէօղ շիկափոկ պարանն:
Գտիր կրկնվող բառերն ու բառակապակցությունները և փորձիր բացատրել դրանց գործածությունը:
Ըստ այս հատվածի պատմիր Արտաշես արքայի մասին:
Բարձրաձայն կարդա ստեղծագործությունն այնպես, որ երևա`
ա) Արտաշեսի արարքն հերոսական է.
բ) գեղեցիկ, սովորական արաք է.
գ) վատ արարք է:
***
Տեղ ոսկի տեղայր ի փեսայութեանն Արտաշիսի,
Տեղայր մարգարիտ ի հարսնութեանն Սաթինկանն:
Կարդա այսպես.
փեսայութեանն — փեսայությանն հարսնութեանն — հարսնությանն
Նկատեցիր, որ եա — ն կարդացվում է յա (հիշիր նաև սեաւ, հանեալ, անցեալ, ձգեալ բառաձևերը):
Բառարան
Տեղ — տեղում, անձրև
Տեղ ոսկի — ոսկի անձրև
տեղայր –տեղում էր
ի փեսայութեանն Արտաշիսի — Արտաշեսի փեսայության ժամանակ
ի հարսնութեանն Սաթինկանն — Սաթենիկի հարսնության ժամանակ
Հարցեր և առաջադրանքներ
Մեկ նախադասությամբ գրավոր փոխադրիր հատվածի բովանդակությունը: Ինչքան հնարավոր է` համառոտիր այդ նախադասությունը:
Խորենացին սա բացատրում է այսպես (հատվածն աշխարհաբար դարձրու).
Քանզի սովորութիւն իսկ էր թագաւորացն մերոց, փեսայութեամբ ի դուռն տաճարին հասանել` դահեկանս ճապաղել իբրեւ զհիւպատեանն Հռոմայեցւոց. այսպէս եւ թագուհեացն յառագաստին` մարգարիտ:
Բառարան
սովորութիւն էր թագաւորացն մերոց — մեր թագավորների սովորությունն էր, մեր թագավորները սովորություն ունեին
ի դուռն տաճարին հասանել — տաճարի(այստեղ` պալատի) դռանը հասնելու ժամանակ
դահեկանս ճապաղել –դահեկաններ շաղ տալ (դահեկան — հռոմեական ոսկե դրամ)
իբրեւ զհիւպատեանն Հռոմայեցւոց — հռոմեացիների հյուպատոսների նման
սապէս եւ թագուհեացն — նույնպես և թագուհիների
յառագաստին — այստեղ` առագաստի սենյակում
Գրավոր պատմիր Արտաշեսի և Սաթենիկի մասին:
***
1. Սա առաջին եղեալ ի կանանցն Արտաշիսի` ծնանի նմա զԱրտաւազդ եւ զայլս բազումս:
Աշխարհաբար
Սա (Սաթենիկը) Արտաշեսի կանանց մեջ առաջինը դառնալով` (նրա համար) ծնում է Արտավազդին ուրիշ շատ զավակներ:
2. Ոմանք ասեն եւ ի ծնանելն զսա դիպեալ պատահարաց իմն. Զոր համարեցան կախարդել զսա կանանց զարմիցն Աժդահակայ. վասն որոյ զնոսա բազում չարչարեաց Արտաշէս: Եւ զայս նոյն երգիչքն յառասպելին ասեն այսպէս. եթէ
Վիշապազունք գողացան զմանուկն Արտավազդ
Եւ զդեւ փոխանակ եդին:
Աշխարհաբար
Ոմանք էլ ասում են, թե հենց սրա (Արտավազդի) ծնվելու ժամանակ մի պատահար է եղել, և կարծում են, թե Աժդահակի սերնդից կանայք նրան կախարդել են, որի պատճառով Արտաշեսը նրանց շատ չարչարեց: Այս նույն երգիչներն առասպելի մեջ այսպես են ասում…
Բառարան
վիշապազունք — վիշապազունները
զմանուկն Արտավազդ — մանուկ Արտավազդին
փոխանակ — այստեղ` փոխարեն
եդին — դրին
Հարցեր և առաջադրանքներ
Ճիշտ կարդա զսա, զնոսա, զմանուկն և զդեւ բառերը:
Ինչ կարող է նշանակել վիշապազուն բառը(համեմատիր արքայազուն, իշխանազուն բառերի հետ):
Աշխարհաբար դարձրու առասպելից մեջբերված հատվածը:
***
Ի մահուանն Արտաշիսի բազում կոտորածք լինէին ըստ օրինի հեթանոսաց. դժուարի, ասեն, Արտավազդ` ասելով ցհայրն.
Մինչ դու գնացեր,
Եւ զերկիրս ամենայն ընդ քեզ տարար,
Ես աւերակացս ում թագաւորեմ:
Բառարան
մինչ — այստեղ` երբ
զերկիրս ամենայն — այս ամբողջ երկիրը
ընդ քեզ — քեզ հետ
աւերակացս — այս ավերակներին
Աշխարհաբար
Արտաշեսի մահվան ժամանակ, հեթանոսական սովորությամբ, շատ կոտորածներ էին լինում. սրա վրա(պատճառով), ասում են, Արտավազդը նեղանում է և ասում է հորը…
Հարցեր և առաջադրանքներ
Փորձիր գլխի ընկնել, թե զերկիրս ամենայն բառակապակցությունն ու աւերակացս բառը բացատրելիս որտեղից է ավելացել այս բառը:
Աշխարհաբար դարձրու Արտավազդի խոսքը:
Հորն ուղղված այս խոսքի մասին քո վերաբերմունքը շարադրիր.
ա)մեղադրիր Արտավազդին
բ)արդարացրու նրան:
Արտավազդի բնավորության ո՞ր գիծն է երևում այս հատվածում:
Բարձրաձայն կարդա հատվածն այնպես, որ նախորդ հարցի պատասխանդ զգացվի:
***
Վասն որոյ անիծեալ զնա Արտաշիսի` ասաց այսպէս.
Եթէ դու յորս հեծցիս
ՅԱզատն ի վեր ի Մասիս,
Զքեզ կալցին քաջք, տարցին
ՅԱզատն ի վեր ի Մասիս.
Անդ կայցես եւ զլոյս մի տեսցես:
Բառարան
վասն որոյ — որի համար, որի պատճառով
անիծեալ զնա Արտաշիսի — Արտաշեսը նրան անիծելով
յորս — որսի
հեծցիս — հեծնես, կհեծնես, պիտի հեծնես, հեծնելու ես յԱզատն ի վեր ի Մասիս — Ազատ Մասիսն ի վեր(Ազատ Մասսով դեպի վեր)
կալցին — բռնեն, կբռնեն, պիտի բռնեն, բռնելու են
քաջք – քաջքերը (քաջք — դևեր, ոգիներ)
տարցին — տանեն, կտանեն, պիտի տանեն, տանելու են
անդ – այստեղ
կայցես — մնաս, կմնաս, պիտի մնաս
զլոյս — լույսը
մի տեսցես — չտեսնես
Հարցեր և առաջադրանքներ
Ճիշտ կարդա այս բառերը.
ա) յորս, յԱզատն,
բ) որոյ,
գ) զքեզ, զլոյս:
Աշխարհաբար դարձրու հատվածը: Աշխարհաբար ինչպե՞ս կլինի` յորս հեծցիս բառակապակցությունը:
Ինչպես ես հասկանում զլոյս մի տեսցես արտահայտությունը:
Կազմիր նախադասություններ, որոնցում լույս տեսնել — ն ունենա տարբեր իմաստներ:
Կարդա` առանց կրկնելու ՅԱզատն ի վեր ի Մասիս տողը: Ինչ է փոխվում:
***
Զրուցեն զսմանէ եւ պառաւունք, եթէ արգելեալ կայ յայրի միում, կապեալ երկաթի շղթայիւք. եւ երկու շունք հանապազ կրծելով զշղթայսն` ջանայ ելանել եւ առնել վախճան աշխարհի. այլ ի ձայնէ կռանահարութեան դարբնաց զօրանան, ասեն, կապանքն:
Վասն որոյ եւ առ մերով իսկ ժամանակաւ բազումք ի դարբնաց, զհետ երթալով առասպելին` յաւուր միաշաբթւոջ երիցս կամ շորիցս բախեն զսալն, զի զօրասցին, ասեն, շղթայքն Արտաւազդայ:
Կարդա այսպես.
կայ — կա
շղթայիւք — շղթայյուք
ջանայ — ջանա
միաշաբթւոջ — միաշաբթվոջ
Արտաւազդայ — Արտավազդա
Բառարան
Զրուցեն — զրուցում են, պատմում են
զսմանէ –սրանից, սրա մասին
եթէ — այստեղ` թե
արգելեալ կայ — այստեղ` փակված է, բանտարկված է
յայրի միում — մի այրում(այր — քարանձավ)
կապեալ –կապված
շղթայիւք — շղթաներով
հանապազ –միշտ
զշղթայսն — շղթաները
ջանայ — ջանում է
առնել վախճան աշխարհի — աշխարհի վերջը տալ, աշխարհը վերացնել
այլ – այստեղ` բայց
ի ձայնէ կռանահարութեան դարբնաց — դարբինների կռանահարության ձայնից
զօրանան — զօրանում են, ամրանում են
ասեն — ասում են
վասն որոյ — որի պատճառով
առ մերով իսկ ժամանակաւ — մեր ժամանակներում իսկ, մեր
ժամանակներում էլ
բազումք ի դարբնաց — դարբիններից շատերը
զհետ երթալով առասպելին — հետևելով առասպելին
յաւուր միաշաբթւոջ — կիրակի օրը
երիցս կամ չորիցս — երեք կամ չորս անգամ
բախեն — այստեղ` խփում են
զի — որ, որպեսզի
զօրասցին — այստեղ` ամրանան
Հարցեր և առաջադրանքներ
Նկատեցի՞ր` բառավերջում ինչպես է կարդացվում այ — ը:
Ճիշտ կարդա այս բառերը.
ա) զսմանէ, զշղթայսն, զհետ, զսալն,
բ) արգելեալ, կապեալ, կռանահարութեան,
գ) յայրի, յաւուր,
դ) որոյ
Այս բառաձևերն ինչպե՞ս կլինեն աշխարհաբար:
պառաւունք, չունք, կապանքն, շղթայքն, զսալն:
Գրավոր փոխադրիր հատվածը: Ավելացրու նաև քո վերաբերմունքն այս պատմության նկատմամբ:
Գրավոր պատմիր Արտաշեսի և Արտավազդի մասին:
***
Ո՛ տայր ինձ զծուխ ծխանի
Եւ զառաւօտն նաւասարդի,
Զվազելն եղանց եւ զվարգելն եղջերուաց.
Մեք փող հարուաք ևւ թմբկի հարկանէաք,
Որպէս օրէն էր թագաւորաց:
Կարդա այսպես.
Եղջերուաց — եղջերվաց
Բառարան
ո — ով
տայր — այստեղ` կտար
զծուխ ծխանի — ծխանի ծուխը
ծխան — ծխնելույզ
Նաւասարդ — հայոց հեթանոսական տոմարի առաջին ամիսը (այստեղ`
հեթանոսական տոն)
եղանց — եղնիկների
եղջերուաց — եղջերուների
մեք — մենք
փող հարուաք — փող էինք փչում
թմբկի հարկանէաք — թմբուկ էինք զարկում
օրէն — օրենք, վայել, պատշաճ
թագաւորաց — թագավորների(ն)